Türkiye’de pek çok şirket İşveren Markası çalışmaları kapsamında Kariyer Sitelerini yeniden tasarlamaya başladılar. Kariyer Sitelerinin nasıl olması gerektiğine ilişkin görüşlerimi “Kurumsal Kariyer Siteleri: Temel Eksiklikler, Yapılabilecekler” ( Link: http://goo.gl/Xdulp ) başlıklı yazımda paylaşmıştım. Bugün ise Kariyer Siteleri için hazırlanan videoların nasıl olması gerektiği bir takım ipuçları vereceğim.

İşveren Markası videoları bir kariyer sitesinin en ilgi çekici ve en etkili bölümüdür. İnsanlara kısa bir videoda çok şey anlatabilir, şirketiniz hakkında konuşulmasını sağlayabilirsiniz. Google güçlü bir işveren markası yapan kariyer sitesi değil, sitesinde yer alan videolardır.

Türkiye’de tanıtım filimi denince akla hemen prodüksiyon şirketleri ve yüksek maliyetler geliyor. Oysa aşağıda değineceğim hususlara dikkat ederseniz bir kucak dolu para harcamadan da harika videolar yaratabilirsiniz.

Çalışan Değer Önerinizi netleştirin: Öncelikle şirketinizin çalışanlara neler vaat ettiğini, ne tür fonsiyonel ve psikolojik ayrıcalıklar sunduğunu netleştirin. Bu değer önermesi hazırlanacak tüm videolar için bir referans çerçevesi olmalıdır.

Marka Konumunuzu tanımlayın: Çalışan Değer Önermesinin tüm bileşenlerini 2 dakikalık videolara sığdırmaya çalışmayın. Şirketinizi rakiplerinizden ayıran ve çalışanlar için önem taşıyan bir en fazla iki özellik üzerinde yoğunlaşın.

Amacınızı belirleyin: Ve bu amaç “potansiyel çalışanları şirkete çekmek” gibi genel bir içeriğe sahip olmasın. Özel bir amaç belirleyebilmek için şu soruyu kullanabilirsiniz: İnsanların bu videoyu izledikten sonra “Ne düşünmelerini / Ne hissetmelerini / Ne yapmalarını bekliyorum?”. Ayrıca hazırlayacağınız videolar potansiyel çalışanları işletmeye çekmenin yanı sıra mevcut çalışanların bağlılık ve adanmışlığını arttırmak için de kullanılabilir.

Hedef kitlenizi tanımlayın: Hedef kitlenin tanımlanması, verilecek mesajın içeriğini ve bu mesajı iletmek için kullanacağınız kanalları sınırlandırmanızı kolaylaştıracaktır. Bunun için şu soruları kullanabilirsiniz: Hangi bölümlerde yetenek sorunu var? Ne tür yeteneklerlere ihtiyaç duyuyoruz? Yetenek devrinin yüksek olduğu pozisyonlar hangileri?

Mesajınızı özelleştirin: Bazı durumlarda birden fazla amaç ve birden fazla hedef kitle olabilir. Örneğin Ar-Ge departmanı için tecrübeli, operasyon için giriş düzeyinde yeteneklere ihtiyaç duyulabilir. Böyle bir durumda her iki hedef kitle için farklı, farklı kişiler (ilgili departmanlar) tarafından verilmesi gerekir.

Kullanacağınız kanal/kanalları belirleyin: Kullanılacak kanal/kanallar hedef kitlenin özellikleri göz önüne alınarak belirlenmelidir. Bu çerçevede videolar; şirketin kariyer sitesi, kariyer siteleri, sosyal medya kampanyaları, oryantasyon eğitimleri, kariyer günleri gibi etkinliklerde kullanılabilir. Burada önceden planlama yapılması son derece önemlidir.

Videoyu kısa tutun: Düşüncelerini maksimum 140 karakterle ifade etmeye alımış bir nesile 4-5 dakikalık video ile mesaj vermeye çalışmayın. İdeal süre 2 dakikadır. Eğer anlatacaklarınızı 2 dakikaya sığdıramıyorsanız bir yerlerde hata yapıyorsunuz demektir. Intel’in videoları bu noktada örnek alınabilir. (Link: http://www.youtube.com/watch?v=eCc_NwyI-M4 )

Tutarlı olun: Bir hedef kitle için birden fazla video filmi çekebilirsiniz. Fakat tüm videolarda aynı mesajı vermeniz önemlidir. Eğer Çalışan Değer Önerisinin farklı boyutlarını, farklı videolarda anlatmaya kalkarsanız sadece kafa karışıklığı yaratırsınız.

Samimi olun: Videoların şirketin gerçekliğinden sapmamasına özen gösterin. İnsanlar işe başladıklarında videolarda anlatılandan çok farklı bir dünya ile karşılaşmamalılar. Ayrıca videoları şirket çalışanlarının da izleyeceğini unutmayın. Gerçekçi olmayan ifadeler içerde kızgınlık yaratarak, İK departmanına olan güveni zedeleyecektir.

Gerçek çalışanlar, gerçek hikayeler: Hiç bir teknoloji, hiç bir senaryo şirketinizi gerçek çalışanlar, gerçek yaşanmışlıklardan daha iyi ifade edemez. Bu nedenle şirketinizde belki sizin de bilmediğiniz hikayeleri bir araya getirmek için özel çaba harcayın. Bu amaçla “En İlginç Anı” başlıklı yarışmalar dahi düzenlenebilir. Gizli hikayeleri nasıl ortaya çıkartacağınız size kalmış. Hikayeleri bunları bizzat yaşayanların anlatmaları çok önemli.

Videonun kusursuz olmamasına özen gösterin: Kusursuzluk beraberinde yapaylığı getirir. Pek çok şirket çalışanlara yazılı senaryoları ezberleterek tanıtım filmi çekmeye çalışıyor. Kusursuzluğa ulaşmak için defalarca çekimleri defalarca tekrarlıyorlar. Bu kişiler profesyonel oyunucu olmadıklarından yapılan işin zorlama olduğu hemen anlaşılıyor ve etki yok oluyor. Bu nedenle bırakın hata yapsınlar, doğallık ilgiyi ve etkiyi arttıracaktır.